Men produsent John M. Jacobsen i Filmkameratene avviser at det er snakk om sponsing eller produktplassering.

Velvillighet og dugnadsinnsats fra det norske gatebilmiljøet spilte en avgjørende rolle da Børning ble spilt inn i fjor sommer og høst. Nå ligger filmen an til å bli et fenomen på norske kinoer.

 

— Vi hadde aldri hatt mulighet til å finansiere filmen om vi skulle kjøpt inn biler eller leiet dem til markedspris. Isteden har privatpersoner og ulike miljøer stilt opp, og lånt oss kjøretøyene vederlagsfritt, og det er vi dem evig takknemlig for, sier produsent Jacobsen.

Av hele filmens budsjett på noe over 30 millioner kroner stammer bare ca. 1,5 millioner kroner fra ren sponsing. Det skjedde gjennom avtaler med drivstoffleverandøren Shell og Riis Bilglass, ifølge produsenten.

Les også:

Påvirket ikke manus

Og selv om skuespillerne i filmen stadig er innom Shell for å fylle bensin, og i en scene skifter et knust bilglass hos nettopp bilglassfirmaet som har bidratt med penger til prosjektet, bedyrer han at ikke eneste scene i filmen er tilpasset sponsorene.

— Det er blitt hevdet i Dagens Næringsliv at manus ble skrevet om for å tilpasse seg dem vi har gjort avtaler med, men det er ikke riktig. Shell leverer det foretrukne drivstoffet i gatebilmiljøet, og Riis Bilglass har 130 utsalgssteder i hele landet. Det som skjer er helt naturlig i handlingen, sier han.

Karl Ness driver enkeltmannsforetaket Madness Power på Dal ved Gardermoen. Han er en av mange i gatebilmiljøet som har stilt opp med kjøretøy og arbeidstimer for Børning . Gjennom årene har han laget ikke mindre enn seks motorer til akkurat den bilen hovedpersonen Roy, i skuespiller Anders Baasmo Christiansens skikkelse, kjører.

Les også:

Prominent profilering

Gjennom hele Børning har Ness fått prominent profilering av firmanavnet, der det er synlig på toppen av frontruten.

— At klistremerket er med i filmen er helt tilfeldig. Regissøren tenkte at det var fengende, også internasjonalt, og lot det stå, sier Ness.

Om det har noen reklameverdi for Ness’ firma på Gardermoen, har han ikke tenkt veldig mye på.

— Nei, det aner jeg ikke. Det er stort sett bare venner som har gratulert på Facebook, men det blir spennende å se filmen til uka. Dette er jo bare et enkeltmannsforetak som jeg pusler med hjemme. Jeg har nok å drive med jeg, men det er gøy.

Bilen er et «konsept» som Ness og bileier Richard Bugge Andersen har holdt på med siden 80-90-tallet. Derfor har også Madness Power-klistremerket i frontruta stått der «i all tid», forklarer Ness.

Les også:

Stilte med to biler

Tarjei Christiansen ved SSP Auto AS i Skien forteller hvordan en oransje BMW M3 fikk sin rolle i Børning.

— Det kom en henvendelse om filmen i 2012. Da fikk vi noe informasjon om manus, historie og hvilke skuespillere som skulle være med. De lurte på om vi kunne bidra med en bil. Vi hadde en 2009-modell BMW M3 som er veldig grom, som vi stilte til disposisjon.

Etter hvert som filmen ble en realitet så de at innspillingen kunne gå utover bilen, og at det ville være bruk for en «tvilling-bil». Selskapet GS Bildeler i Oslo ble dratt inn i prosjektet, og utformet sammen med SSP et standardkjøretøy i den vanlige BMW 3-serien, som ifølge Christiansen ligner 95 prosent på originalen. De to bilene er verdt henholdsvis 250.000 og 1,2 millioner kroner, sier Christiansen.

Har ikke regnet verdien

Han forteller videre at det ikke har blitt gjort noen utregninger på hvor mye utlånet av bilene blir verdt i markedsføring for de to selskapene.

— Det er jo artig å få være med på et sånt prosjekt, også. Men det blir spennende å se hvilken markedsføringseffekt det vil ha for oss når filmen kommer, sier han.

Fredag vil den originale bilen kjøres ned til Oslo og gjøres klar for premieren onsdag.

Trond Gule i GS Bildeler, som laget tvillingversjonen, hevder de heller ikke overveide reklameeffekten av å bidra til filmen.

— Det har vi ikke sett eller tenkt så mye på. Da det begynte visste vi ikke hvor stort og bra det kom til å bli. De som har sett det nå sier jo at det et kjempespennende konsept og ble en bra film. Vi synes bare det var et artig prosjekt i det store og hele, sier Gule.

Det norske bilmiljøet, i stor grad rundt Tyrigryta på Oppegård, har bidratt med alle bilene som brukes under løpet til Nordkapp i Børning . Flere ble materielt skadet, både planlagt og ikke, forteller Richard Bugge Andersen, som eier «Lillegul», Mustangen Anders Baasmo Christiansen kjører.

— Sånn blir det når du ikke lager tegnefilm, sier han.

Men noe produktplassering, altså sponsing mot betaling, er det altså ikke snakk om.