Karls Motor-Madness

OMTALE I ROMERIKES BLAD

Karls motor-madness

 
Artikkelen er over 3 år gammel
I garasjen til Karl Ness (44) finner du alt fra amcarmotorer med 1.500 hestekrefter, verdt en halv million kroner, til en gedigen traktorveiv.
DEL

Skaff deg RB+ og les alt – 5 kroner for 5 uker!

– Jeg skrur alt, men prøver å holde meg unna wankel- og jetmotorer. Alt med stempler skrur jeg på, forteller Karl Ness.

44-åringen viser RB rundt i verkstedet sitt på Dal i Eidsvoll, der han driver enkeltmannsforetaket Madness Power.

Spredt utover betonggulvet står den ene motoren heftigere, blankere og mer muskuløs enn den andre.

– Denne koster rundt 180.000 kroner, og har en effekt på cirka 460 hestekrefter. Det er jo ikke så dårlig. Men her har vi en motor til en halv million kroner. Den kommer til å havne på rundt 1.500 hestekrefter og er bygget til en Chevrolet racerbil, sier 44-åringen med øyne som lyser av entusiasme.

Mannen bak motoren

I forbindelse med den norske bilfilmen Børning har Ness blitt omtalt som en guru når det kommer til motortrimming.

Han eier og har selv bygget opp motoren i bilen «Lillegul» som kjøres av hovedrolleinnehaver Anders Baasmo Christiansen. Selve bilen, en Ford Mustang, eies av Ness' kompis Richard Bugge Andersen. I frontruta på bilen står firmanavnet Madness Power.

– Det var morsomt å få bidra til filmen. I tillegg til å bygge motoren var jeg med som stuntsjåfør i noen scener. Det var heftig, forteller Ness.

Filminnspillingen var imidlertid ikke helt problemfri.

– Motoren i «Lillegul» røyk oppe i Nord-Norge, etter at det ble gjort en feil i forbindelse med en oljelekkasje. Da ble motoren fraktet ned hit. Jeg og en mann til begynte å skru på den natt til en torsdag, og på søndagen var motoren bygget opp på nytt og ble fraktet tilbake til bilen, forteller Ness.

Begynte som femåring

44-åringen har alltid vært lidenskapelig opptatt av motorer og amerikanske biler – helt siden han som femåring alene demonterte onkelens gokart.

– Problemet den gangen var at jeg fikk jo ikke skrudd gokarten sammen igjen, gliser Ness.

 

– Hva er grunnen til at så mange kommer til deg med motoren når de vil ha mye hestekrefter?

– Det kommer vel av at jeg bruker altfor mye tid på motorene og er veldig nøye. Jeg liker ikke å levere fra meg noe halvferdig. Ryktet ligger nok der, på at jeg ikke nødvendigvis bare lager mye hestekrefter – for jeg lager jo originalmotorer også – men at jeg liker at ting virker etterpå. Jeg vet også at mange liker å se hvordan jeg jobber med motoren deres, så jeg inviterer ofte kunder hit til å delta i prosessen, sier Ness.

Drømmer om verksted

I tillegg til virksomheten i garasjen hjemme reiser Ness rundt i Norge og utlandet på oppdrag fra verksteder som «står fast».

Nå drømmer imidlertid eidsvollingen om å etablere et eget verksted med sju til ti ansatte på Ørn-feltet på Dal.

– Jeg er bekymret over at det er så få unge som rekrutteres til mekanikeryrket, og vil gjerne bidra til å lære opp flere. Jeg ønsket egentlig ikke så mye oppmerksomhet rundt meg selv i forbindelse med Børning, men dersom det kan bidra til å realisere verksteddrømmen min hadde jeg vært glad, sier Ness.